Om blästring och båtbotten

Den lilla blå sträng av färg uppe till vänster som målades dit för 12 år sen måste nu bort. Bort, bort bort och det ska ske med blästring.

Enligt nya miljöregler måste din båt saneras från gammal bottenfärg. Annars får den inte sjösättas. Under våren 2020 genomförde klubben blästring på samtliga berörda båtar. Men tänk på att du som är ny medlem måste följa reglerna för din båtbotten, och du som är gammal medlem som kanske av någon anledning köper en ny eller ny begagnad båt, givetvis blir ansvarig för hur den ser ut under.
På den här sidan hade vi tidigare information om hur blästringen vi gjorde gick till, och jag har låtit det vara kvar här nedan, ifall någon av en händelse behöver blästra i framtiden, eller är nyfiken på hur det hela gick till.

VIKTIGT ATT TÄNKA PÅ INFÖR BLÄSTRING

Så här gick det till: Dagen påbörjas med att blästringsmannen gick igenom uppbyggda skydd för att säkerställa att du gjort rätt.
Du skulle sedan på ett miljömässigt korrekt sätt avlägsna kvarstående färgdamm och lägga på anvisad plats – här ska man ha munskydd och skydda sina ögon.

DIN BÅT MÅSTE FIXAS EFTERÅT – Mer om Epoxi

När all gammal båtbottenfärg är avlägsnad kan gelcoaten behöva skyddas av ett eller flera lager epoxi, för att få tillräcklig tjocklek. Beroende av fabrikat, med eller utan tillsatt lösningsmedel eller andra tillsatser, kräver de olika produkterna olika minimi-temperaturer. Epoxi är också känslig för fukt och dagg innan den är härdad. Läs fabrikantens anvisningar noga innan du bestämmer vilken produkt du ska använda.

Tänk på att inte blanda mer än du hinner använda innan blandningen härdar, jämför ”potlife” = hur länge du kan bearbeta färgen, för olika märken.

Bra instruktioner för Båt-epoxi och även böldpest-behandling hittar du på följande hemsidor:

EPOTEX som säljer Nils Malmgrens epoxi. Har bra information om daggpunkt, böldpest m.m. Minimi temperatur + 10C. 1-2 lager över gelcoat. Se epotex.se och www.båtepoxi.se

WEST System, har en långsam härdare som rekommenderas för målning med epoxi. Minimitemperatur + 16C. Se westsystem.com/ss/assets/HowTo-publications/swedish.pdf.

LEFANT har en epoxiprimer med lösningsmedel, som målas i minimum 4 lager. Finns i vit, svart, gul och grå färg. Ger en sträv yta, som kan slipas till önskad blankhet. Minimitemperatur +5C. Se lefant.se/produkter/lefant-epoxi-primer

HEMPEL har en produkt med lösningsmedel, Light primer, som blir sträv och finns i vit, grå eller blå färg. Minimitemperatur + 5C. De har också en lösningsmedelsfri produkt, High protect, som har hög glans och grå färg. Minimitemperatur +10C. Se hempelyacht.se* DE IJSSEL COATINGS, http://www.de-ijssel-coatings.se/

BILTEMA har en vit epoxiprimer med lösningsmedel som kan appliceras från + 5 C. Se biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Farg-och-Lack/Epoxiprimer-2000023393

Vanlig epoxi kan infärgas med en låg andel pigment, flera lager ger mer färg men knappast en täckande färg.

Epoxiprimer finns i lite olika färger, men den ytan är ganska sträv och för ett glatt ytskikt krävs ordentligt sliparbete i flera steg som avslutning. Alternativt kan man, efter primern, måla ett lager klar epoxi som avslutning. Om Du absolut vill ha en röd eller grön båtbotten finns också alternativet att först måla hela botten med en tvåkomponentsfärg och sen täcka den färgen med ett lager epoxi. (Kolla med tillverkaren vilken färg som kan målas över med epoxi och hur många lager som krävs).

När din båt blivit blästrad måste din nu ”skrapade” botten fixas. Här är det absolut förbjudet att använda traditionella båtbottenfärger – den typ som vi ju blästrat bort.
Istället ska man skydda med ett eller helst flera lager epoxi. Det här för att gelcoaten ska skyddas. Beroende på fabrikat kräver epoxi olika minimi-temperaturer. Expoxi är också känslig för fukt och dagg innan den är härdad. Sjösättningen är framflyttad i datum på grund av blästringen och här behöver du vara ute i god tid.

LÄNK TILL EN FILM på Hamnen.se som ger dig mer information >> klicka här

Du gillar kanske också...